Zázrak z Mladé Boleslavi
Automobilka Škoda má historii sahající až do roku 1895, kdy ji v Mladé Boleslavi založili mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement. Původně přitom nešlo o automobilku, ale o podnik na výrobu jízdních kol, protože oba tito muži byli vášnivými cyklisty. Příčina založení podniku je přitom doslova úsměvná – nešlo o celoživotní sen ani o snahu o výdělek. Odpověď je mnohem prostší – Klementovi se rozbilo nové kolo a neúspěšně se ho snažil reklamovat. To ho rozzlobilo, a tak si založil vlastní výrobnu jízdních kol. A netrvalo dlouho, a začaly se v ní vyrábět i motocykly (od roku 1899). Šlo přitom o prvního výrobce motorek v tehdejším Rakousku-Uhersku.
Změny ve výrobě
Uplynulo hodně let a v provozu Laurin & Klement se odehrálo spoustu změn. Od výroby jízdních kol a motocyklů Slavia se přešlo k výrobě prvních automobilů, časem se změnil název na Škoda (což se stalo po spojení s již existující společností Škoda) a postupně se začala kromě manuální práce zavádět i pásová výroba a další technické vychytávky.
Dnešní automobilka Škoda je oproti té původní gigantická. Její areál připomíná spíš samostatné město ve městě. Zaměstnává přes 35 tisíc lidí, její roční obrat je přes 400 miliard korun a pobočky a výrobny má už v několika zemích světa.
Zaměstnanost i vývoz
V České republice každoročně vznikají žebříčky firem, které jsou největší, mají nejvyšší tržby, zaměstnávají nejvíce lidí, mají největší podíly na vývozu. A Škoda se dlouhodobě drží na špici, obvykle mezi prvními třemi společnostmi. A tak není sporu o tom, že jde o největší českou firmou podle tržeb, je jedním z největších českých zaměstnavatelů a zároveň jde o největšího českého vývozce.
V Mladé Boleslavi je dodnes hlavní sídlo společnosti a také největší výrobna. Další pobočky má v Losinách a také ve Vrchlabí.
Budoucnost Škody
V současnosti je Škoda jasným tahounem české ekonomiky a zaměstnává velký počet lidí. Ale v budoucnu automobilku, která od roku 1991 spadá pod německý koncern Volkswagen, čekají velké změny. A ty se jistě dotknou i počtu zaměstnanců. Vejde totiž v platnost přísná emisní norma Euro 7, a zároveň se věští konec výroby aut se spalovacími motory. Ty přitom Škoda vyrábí především – i když některé její modely už mají elektrický motor nebo jsou na hybridní pohon.
Budoucnost současných automobilek je proto více než nejistá. A jejich vedení se už několik měsíců nebo dokonce i let připravuje na aplikaci změn, které přinesou nové zákony a předpisy. Je proto možné, že v České republice vznikne velká výrobna baterií určených do moderních automobilů (ale kde, kdy a jak, není zatím zřejmé – a vedou se o tom ostré debaty). Závod Škoda ve Vrchlabí se také pravděpodobně hodně promění – vedení automobilky hovoří o tom, že se z něj stane výrobna dílů namísto současné montovny vozů.
Přečtěte si také Česko navazuje pevnější obchodní vztahy s Alžírskem nebo Nejzajímavější silnice světa.